„ A szociális képességfejlesztő program kivitelezésében egyaránt szükség van az életvezetési készségek kialakítását előmozdító környezetre és a folyamatos nevelésre, amely megragad minden tanítási és gyakorlási lehetőséget” /Gunzburg 1973.)
Az egyéni fejlesztés az egész személyiségre írányúló tevékenység, melynek hatásai a sérülés fokától és életkortól függetlenül érvényesülhetnek. Minden ellátottra kiterjedő, konkrét célokat, fejlesztési feladatokat megjelölő, órarendszerinti egyéni foglalkozások rendszere épült ki. A foglalkozások minden ellátottra heti öt alaklomra 20-20 perc időtartamra biztosítottak.
Az alapvizsgálat elvégzése, értékelése megmutatja azokat a készségeket, képességeket, előismereteket melyek rávilágítanak a fejlesztési irányokra.
Az egyéni fejlesztés színterei:
- kommunikáció fejlesztése
- logika és számfogalom fejlesztése
- mozgás és sportfejlesztés
- ének-zene és ritmusfejlesztés
- háztartási és praktikus ismeretek fejlesztése
A fejlesztő tevékenység önkéntes, a fejlesztő szakemberrel való együttműködésre épül. Az órarendszerinti egyéni foglalkozások lehetőséget biztosítanak az ellátott egyéni kívánságainak, aktuális érdeklődésének. A direkt fejlesztés mellett hangsúlyt fektetünk az indirekt fejlesztés lehetőségének kiaknázására, mint foglalkoztatás, szabadidős tevékenységek, kulturális programok, rendezvények.
Az egyénre szabott fejlesztési tervek felülvizsgálatát a szakmai team végzi, és szükségképen módosítja a további fejlesztés irányait, lépéseit egyes területeken.